Zasady prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia

» Opublikowano przez dnia 29.05.2013 w Ekologiczny Styl Życia | 0 opinii

Zasady prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia

Porady żywieniowe często dezorientują czytelników popularnych czasopism. Nawet specjaliści nie mają pewności, z czego ( i w jakich proporcjach) powinna się składać nasza dieta. Trudności biorą się stąd, że badania w dziedzinie dietetyki skupiają się zwykle na pojedynczych składnikach meny, zamiast na diecie jako całości. Wpływ na nawyki żywieniowe mają nie tylko środowiska naukowe oraz edukacja ale także lobby producentów żywności i mass media. Społeczne wyobrażenia o zdrowym żywieniu są wypadkową ich działań. Mimo wszystko podstawowe zasady są niezmienne: Jedz mniej, więcej się ruszaj, częściej jedz warzywa i owoce oraz zbożowe produkty pełnoziarniste; unikaj śmieciowego jedzenia (typu fast food) !

Zalecenia dietetyczne opracowane na podstawie różnorodnych publikacji i wyników badań są zgodne w ogólnych postulatach:

  1. spożywaj tylko naturalna żywność lub najmniej przetworzoną; zawierająca naturalne witaminy, sole mineralne, błonnik oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
  2. jedz żywność, która może się popsuć, oczywiście zanim się popsuje, tzn. nie konserwowaną chemicznie; unikaj żywności, która zawiera konserwanty i substancje polepszające smak, takie jak glutaminian sodu;
  3. ilość dostarczonej w pożywieniu energii powinna być równoważna ilości energii zużytej przez organizm (nie najesz się na zapas);
  4. przynajmniej część zapotrzebowania na białko powinna być zaspokojona przez białko pochodzenia zwierzęcego, ale staraj się jeść mięso z hodowli naturalnej; unikaj mleka pasteryzowanego, zdrowsze są produkty mleczne poddane fermentacji mlekowej;
  5. ogranicz spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, na korzyść olei roślinnych ; w diecie młodzieży preferuj masło nad margaryną;
  6. unikaj białego pieczywa, białej mąki i białego ryżu oraz słodyczy,
  7. unikaj białej, rafinowanej soli na korzyść soli morskiej lub ziół i przypraw korzennych do poprawiania smaku;
  8. unikaj rafinowanych słodzików takich jak : cukier, dekstroza, aspartamu lub innych, na korzyść naturalnie słodkich produktów: miód, syrop klonowy, melasa, odwodniony syrop z trzciny cukrowej;
  9. regularnie jedz kolorowe warzywa i owoce zawierające flawonoidy; wykorzystuj napoje i przyprawy o zwiększonej ilości enzymów, poddane fermentacji mlekowej;
  10. unikaj jedzenia roślin hodowanych poza sezonem wegetacyjnym (nowalijki);
  11. pij płyny przez posiłkiem lub dwie godziny po posiłku, unikaj popijania jedzenia, chyba, że jest to suchy prowiant;
  12. unikaj smażonych produktów, szczególnie pochodzenia zwierzęcego;
  13. spożywaj 4-5 posiłków dziennie, bez „podjadania” między posiłkami; ostatni posiłek lekkostrawny powinien być zjedzony na 2 godziny przed spaniem;
  14. spożywaj minimum 1 litr wody niegazowanej dzienne, najlepiej z dodatkiem soku z cytryny;
  15. ogranicz spożycie kawy i herbaty oraz alkoholu; pij herbatki ziołowe lub wywary z warzyw lub owoców , niewielkie ilości piwa lub wina gronowego;
  16. unikaj puszkowanych, opryskiwanych, woskowanych, zmodyfikowanych genetycznie lub napromieniowanych owoców i warzyw;
  17. unikaj palenia papierosów i wdychania dymu papierosowego;
  18. gotuj w garnkach wykonanych z nierdzewnej stali, z żeliwa, szkła lub pokrytych emalią;
  19. unikaj posiłków zawierających aluminium, np. proszek do pieczenia, alkalizatory, barwniki spożywcze;
  20. nie używaj kuchenek mikrofalowych;
  21. dużo spij, ćwicz i przebywaj w naturalnym środowisku; myśl o rzeczach przyjemnych.

 


Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*