Superfood

» Opublikowano przez dnia 20.02.2015 w Dieta | komentarze 2

Superfood

Superfood – „superżywność”, to produkty o wysokich wartościach odżywczych, zawierające korzystne dla zdrowia substancje fitochemiczne. Przypisuje się jej właściwości lecznicze, przeciwnowotworowe, wzmacniające system immunologiczny oraz spowalniające proces starzenia się organizmu. O „superżywności” usłyszeliśmy po raz pierwszy w 1998 roku, gdy w czasopiśmie „Nature Nutrition” Aaron Moss zamieścił artykuł, podkreślający znaczenie prostej, lokalnej, sezonowej, nie przetworzonej żywności. W książce „Leczenie przez żywienie” autorzy: V. Edgson , I. Marber ( 2001) podają charakterystykę 100 najzdrowszych produktów żywnościowych. Są to warzywa, rośliny zbożowe i strączkowe, ryby i dziczyzna, jaja, jogurt, grzyby, glony.
Fitoskładniki to naturalne związki pochodzenia roślinnego. Ich ważne funkcje obejmują ochronę roślin przed owadami, chorobami, suszą, promieniami ultrafioletowymi oraz zanieczyszczeniami. Do niedawna fitoskładniki nie były uważane za ważne składniki odżywcze dla ludzi; jednak obecnie są one uznawane za niezbędne do podtrzymania życia ludzkiego. Wykazano, że niektóre fitoskładniki mogą zmniejszać częstość występowania przewlekłych chorób, takich jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca tętnic i rak.
Opiszę wybrane produkty żywnościowe, które dla mnie są bardzo ważne:
1. Len (nasiona i olej z lnu)- nasiona lnu zawierają nie tylko dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, ale także lignany, które zapobiegają rakowi trzonu macicy i jajników; len odgrywa ważna rolę w utrzymaniu zdrowego systemu immunologicznego i sprawnej pracy mózgu. Wspomagają leczenie astmy.
2. Oliwki ( oliwa z oliwek) – są źródłem korzystnego dla serca jednonienasyconego kwasu tłuszczowego, zawartego również w oliwie;
3. Komosa ryżowa ma wysoką zawartość białka o niewielkiej ilości tłuszczu wolnego od cholesterolu, posiada wysoka zawartość błonnika, magnezu, i żelaza, nie zawiera glutenu. Posiada więcej wapnia niż mleko. Zawartość lizyny sprawia, że jest to silny środek antywirusowy.
4. Kasza gryczana przez wieki była podstawowym pożywieniem we wschodniej Europie i Rosji. Zawiera dużą dawkę węglowodanów, białka bezglutenowego, minerałów, witaminB1 i B2, jest bogata w przeciwutleniacze.
5. Ryż naturalny = brązowy jest świetnym źródłem manganu, selenu, magnezu, cynku i żelaza. Działa kojąco na układ nerwowy ( przynosi ulgę w stanach przygnębienia) ze względu na dużą zawartość witamin: B3, B5, B6 oraz kwas foliowy. Jest to moje ulubione bezglutenowe zboże, przyrządzane na słono, słodko – kwaśno lub pikantnie.
Ryż czarny pełnoziarnisty charakteryzują krótkie czarne ziarenka, ma lekko orzechowy smak, jest bardzo aromatyczny i kleisty. W przeszłości czarny ryż był „ryżem zakazanym”, za kradzież w wielu krajach Azji płaciło się życiem, przeznaczony był wyłącznie dla cesarza. Jest bogaty w składniki odżywcze, zawiera 18 aminokwasów, żelazo, cynk, miedź, karoten. Głęboka czerń ziarna dzięki wysokiej zawartości antocyjanów (pigmentów roślinnych o silnych właściwościach antyoksydacyjnych przechodzi po ugotowaniu w purpurę). Według badań przedstawionych na Narodowym Spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego (ACS), „jedna łyżka otrąb czarnego ryżu zawiera więcej przeciwutleniaczy w postaci antocyjanów niż łyżka jagód”. Ziarno ryżu czarnego ma więcej błonnika i witaminy E niż ziarno ryżu białego, mniej za to cukru i sodu. Udowodniono, że antocyjany obniżają ryzyko zachorowania na raka i choroby serca, wpływają korzystnie na wzrok, układ krążenia oraz pamięć. Można go kupić w Bionica.pl
6. Jabłka zawierają kwercytynę, ważny przeciwutleniacz, który zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór płuc; posiadają dużo pektyny oraz wapń, magnez i fosfor.
7. Cytryny świetnie oczyszczają wątrobę, zawierają przeciwutleniacze i dużo witaminy C, której organizm człowieka potrzebuje do produkcji glutationu, usprawniający neutralizacje toksyn. Świeży sok z cytryny zawiera ponad 20 związków przeciwnowotworowych, pomaga utrzymać w równowadze poziom pH organizmu.
8. Granaty – nasiona i sok z granatów działają tonizująco na serce i gardło; skórka owocu oraz kora granatowca używane były jako klasyczny azjatycki środek na biegunkę i pasożyty jelitowe.
9. Szparagi są moczopędne, ze względu na zawartość asparaginy, która pobudza nerki do działania. Zapobiegają wzdęciom, zawierają dużo witaminy K oraz ważny dla kobiet kwas foliowy. Ale zawierają purynę, która jest niewskazana przy skazie moczanowej.
10. Awokado obniża cholesterol i rozszerza naczynia krwionośne; zawiera glutation, który blokuje substancje rakotwórcze i pomaga wątrobie oczyścić organizm z toksyn, zmniejsza objawy artretyzmu. Lekkostrawny , duża zawartość witaminy E, B3, B5, K oraz żelazo, miedź, potas, kwas foliowy, beta -karoten.
11. Kiwi zawiera bardzo dużo witaminy C, łagodzi objawy astmy. Usuwa nadmiar sodu z organizmu ; jest doskonałym źródłem enzymów trawiennych (podobnie jak ananas i papaja).
12. Buraki dzięki zawartości witamin i minerałów zwalczają infekcję, oczyszczają krew i wątrobę, stabilizują pH krwi       ( odkwaszają krew). Oczyszczają jelita, usuwają kamienie nerkowe, przyczyniają się do tworzenia krwi, odtruwają wątrobę i pęcherzyk żółciowy.
13. Kapusta, brukselka, kalafior i brokuły zawierają szereg przeciwutleniaczy i związków przeciwnowotworowych, pomagają wątrobie rozłożyć nadmiar hormonów, oczyszczają przewód pokarmowy, dzięki właściwościom antybakteryjnym i antywirusowym. Glukozynolany zawarte w kalafiorze i brukselce zwalczają nowotwory. Bogate w wapń, magnez, potas, fosfor, beta-karoten, kwas foliowy i witaminy C, E, K i jod. Brukselka wspomaga działanie trzustki, zawiera indole, chroniące przed rakiem piersi i okrężnicy. Samo zdrowie!
14. Chińska kapusta bok choy to bogate w wapń warzywo, które może ochronić kości i zapobiegać symptomom zespołu napięcia przedmiesiączkowego.
15. Dynia, kabaczek, cukinia to warzywa silnie zasadowe, leczące kwasice wątroby i krwi. Zawierają cenne mikroelementy i witaminę C. Jedzenie świeżych nasion dyni pomaga w wydalaniu obleńców i tasiemców.
16. Jarmuż to wyjątkowa roślina kapustna bogata w błonnik i silny związek przeciwnowotworowy i przeciwutleniający, który pomaga usuwać szkodliwe substancje z organizmu.
17. Rzeżucha to też warzywo kapustne, które zawiera dużą dawkę witaminy K, zeaksantyny, leteiny, betakarotenu. Jest to spożywczy środek moczopędny, rozpuszcza kamienie w nerkach i pęcherzu. Jeden z najlepszych pokarmów oczyszczających krew i usuwających flegmę. Duża zawartość jodu pobudza tarczycę.
18. Szpinak zawiera dużo witaminy K, która pomaga w krzepnięciu krwi i przyczynia się do budowy mocnych kości. Bogaty w beta-karoten, kwas foliowy, potas, żelazo, wit. B6, C, wapń i magnez. Wzmacnia system odpornościowy, normalizuje ciśnienie krwi,działa przecinowotworowo.
19. Czarna fasola zawiera proteiny, błonnik oraz cenne flawonoidy, które są przeciwutleniaczami chroniącymi tętnice człowieka. Usuwa nadmiar cholesterolu.
20. Ciecierzyca moja ulubiona roślina fasolowa. Jest doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego białka roślinnego, zawiera cenny wapń, magnez, fosfor, potas, cynk, mangan beta-karoten oraz dużo kwasu foliowego. Wspomaga prace nerek i oczyszcza przewód pokarmowy.
21. Migdały bogate w błonnik, wapń, magnez oraz przyswajalne białko roślinne, które pomagają stabilizować poziom cukru we krwi oraz usuwać niestrawione resztki z jelit. Silnie zasadowe, zawierają leatril, mający działanie przeciwnowotworowe. Zasobne w witaminy E, B2, B3 oraz kwas foliowy.
22. Orzechy brazylijskie zawierają więcej selenu niż jakikolwiek inny produkt spożywczy ( już jeden orzech zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na selen); orzechy włoskie są bogate w kwas a-linolenowy, kwas omega-3, które poprawiają pamięć i koncentrację.
23. Nasiona słonecznika zawierają duża ilość witaminy E, niezbędnej do prawidłowej pracy serca, a także zwalczają infekcje.
24. Borówka amerykańska obficie owocująca na mojej działce zawiera naturalna aspirynę, która pomaga złagodzić objawy chronicznego zapalenia organizmu; działa jak antybiotyk blokując bakterie w układzie moczowym; zawiera proantocyjanidy, które oczyszczają organizm z toksyn
25. Jeżyna zawiera więcej przeciwutleniaczy niż inne ciemne owoce.
26. Żurawina posiada silne substancje antybiotyczne i antywirusowe, które wspomagają organizm w usuwaniu szkodliwych drobnoustrojów z układu moczowego.
27. Truskawki zawierają dużo elagotanin, fitozwiązków, które mogą powstrzymać wzrost raka szyjki macicy oraz okrężnicy, bogate w wit. A, C, K oraz beta-karoten, kwas foliowy i potas.
28. Czosnek świeży ( nie sproszkowany) ma właściwości przeciwnowotworowe i przeciwutleniające potrzebne przy usuwaniu szkodliwych substancji. Bierze udział w oczyszczaniu układu oddechowego pomagając wydalić śluz zgromadzony w płucach i zatokach. Obniża ciśnienie krwi, czyści tętnice ze złogów cholesterolu, usuwa bakterie, wirusy i pasożyty jelitowe.
29. Winogrona ciemne są źródłem resweratrola, substancji korzystnie wpływającej na funkcjonowanie serca.
30. Wodorosty morskie bogate w sole mineralne, wiążą w organizmie metale ciężkie i radioaktywne zanieczyszczenia i ułatwiają ich wydalanie,
31. Grzyby shiitake zawierają dużo witaminy D, B3, B5 kwas foliowy, cynk, wapń, żelazo, magnez. Obniżają poziom cholesterolu, rozcieńczają krew, wspomagają czynności układu odpornościowego. Działają przeciwnowotworowo.


2 komentarze

  1. Twoja lista bardzo mi się podoba. Super, że chciało Ci się to przygotować. Ułatwiasz życie innym 🙂

    • Ciesze się, że komuś pomogłam i podsunęłam inspiracje.

Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*