Słodkości bez cukru

» Opublikowano przez dnia 12.10.2012 w Dieta | komentarze 4

Słodkości bez cukru

Bakaliowe kulki zdrowia –uwielbiane przez dzieci

Składniki: 1 szklanka ( porcja) suszonych fig ( ekologicznych, suszonych na słońcu, nie siarkowanych w celu konserwacji i wybielania); 1 porcja suszonych moreli, 1 porcja suszonych daktyli, 1 porcja nasion: słonecznika, dyni, orzechów laskowych lub włoskich,; do obtaczania kulek zdrowia: mak, wiórki kokosowe i karob (zmielone nasiona) lub kakao.

Figi, daktyle i morele sparzyć wrzącą wodą i namoczyć ok. 10 minut. Ziarna słonecznika, dyni i  orzechy uprażyć na patelni lub sparzyć wrzącą wodą. Ostudzone składniki zmielić w maszynce do mielenia mięsa, wszystko wymieszać. Na trzy talerzyki wsypać mak, wiórki kokosowe i kakao. Formować małe kulki i obtaczać w jednym z wybranych składników na talerzykach. Ułożyć symetrycznie na talerzu, włożyć do lodówki na kilka godzin, aby zastygły. Bakaliowe kulki zdrowia są kaloryczne i bardzo pożywne, dostarczają dużo minerałów i nadają się do dłuższego przechowywania w lodówce.

Ciasto marchewkowe

Składniki: 2 szklanki marchwi utartej na tarce o średnich otworach ( nie odciskać soku), 5 żółtek i 5 białek z ekologicznych  jajek, 1 szklanka miodu lub słodu jęczmiennego, 2 szklanki mąki orkiszowej ( lub pszennej tortowej), 1 szklanka oleju, 1 paczka rodzynek, 1 łyżeczka sody oczyszczanej i 1 łyżeczka proszku do pieczenia ( najlepiej używać proszek do pieczenia ekologiczny, bez szkodliwych emulgatorów), 2 łyżeczki kakao ( lub karobu – proszek ze strąków drzewa świętojańskiego),  2 łyżeczki cynamonu i 1 łyżeczka sproszkowanego imbiru.

Na początku przygotować dużą tortownicę lub prostokątna blachę, natrzeć ją tłuszczem i obsypać bułka tartą. Włączyć piekarnik na średnią temperaturę. Ubić pianę z białek. W innym naczyniu utrzeć żółtka z  miodem lub słodem, potem połączyć z ubita pianą z białek. Następnie dodawać na przemian po trochu 2 szklanki mąki, i szklankę oleju, proszek do pieczenia i sodę oczyszczoną, cynamon, imbir i kakao. Na końcu włożyć starta marchewkę i rodzynki. Delikatnie wymieszać i wlać ciasto do wcześniej przygotowanej formy. Wstawić do średnio nagrzanego piekarnika i piec ok. 40 – 50 minut. Po wyjęciu i ostudzenia można polać rozpuszczoną czekoladą gorzką.

Ciasteczka ( placuszki) ryżowe

najlepiej smakują dzieciom, jeżeli robią je wraz z rodzicami

1 litr mleka ryżowego (lub wody) zagotować z dodatkiem 75  g cukru trzcinowego (lub 50 g słodu ryżowego), włożyć  wstążkę skórki cytrynowej obranej z 1 cytryny i szczyptę soli i cynamonu. 200 g ryżu basmati lub brazowego wsypać do zagotowanego mleka i jeszcze gotować  ok. 15  minut na małym ogniu, nie przykrywając pokrywką.

W czasie gotowania ryż kilka razy zamieszać. Wyjąć skórkę cytrynową. Do ostudzonej masy ryżowej dodać 2 jajka i wymieszać. Ta przygotowana masę rozsmarować na grubość ok. 1 cm na wilgotnej blasze lub na papierze do pieczenia. Suszyć w nagrzanym (180 st. C) wyłączonym piekarniku ok. 1 godziny. Nożem umoczonym w zimnej wodzie pokroić ciasto ryżowe na  małe ciasteczka o różnych kształtach i polać musem owocowym zrobionym ze świeżych, sezonowych owoców.

Marchwianka

dawniej popularny napój dla dzieci z dolegliwościami jelitowymi, obecnie polecany jako przykład profilaktyki zdrowotnej dla każdego.

Do 2 litrów gotującej się wody dodać: ½ kg pokrojonej marchewki (oczyszczonej ale  nie obieranej ze skórki). Gotować do miękkości ok. 1 godziny, potem zmiksować. Można dodać świeżo wyciśnięty sok z 1 pomarańczy. W ciągu dnia wypić tak przygotowany wywar z marchwi w celu wspomagania leczenia biegunki, przy skurczach jelitowych, w stanach nieżytu jelit.

Napój typu  „coca – cola”

W ½ litra wody zagotować  2 łyżki kawy zbożowej ( można użyć 2 łyżki zbożowej  kawy rozpuszczalnej Inka). Do wystudzonej kawy wlać ½ litra soku jabłkowego naturalnego, bez cukru. Dodać 1 łyżkę miodu. Podawać schłodzone.

Napój poranny

Wieczorem rozpuszczamy 1 łyżeczkę miodu w ½ szklance przegotowanej letniej wody. W ciągu kilkunastu godzin aktywują się zawarte w miodzie enzymy. Rano dopełniamy szklankę ciepłą wodą , dodajemy 1 – 2 łyżeczki soku z cytryny lub octu jabłkowego i powoli wypijamy. Systematyczne spożywanie napoju z miodem poprawia trawienie i wygląd skóry.

Gulasz warzywny ze słodkich warzyw

Składniki: 1 marchew, 1 pietruszka, ¼ dyni średniej wielkości ( najlepiej o pomarańczowym miąższu), 1 brokuł, ½ cukinii, 1 por, 1 łyżka mąki kukurydzianej, 2 – 3 małe pomidory, blanszowane i obrane ze skórki, pieprz, sól, sproszkowana papryka słodka, szczypta tymianku, majeranku, imbiru, 1 łyżeczka sosu sojowego, 1 łyżeczka miodu. Warzywa umyć , nie obierać tylko oczyścić i pokroić w słupki lub paski. Brokuły podzielić na różyczki i blanszować w gorącej wodzie. Rozgrzać garnek, wlać oliwę i dodawać pokrojone warzywa, krótko smażyć na większym ogniu, dodać blanszowane brokuły. Następnie wlać zawiesinę z mąki kukurydzianej, delikatnie wymieszać i przyprawić solą, pieprzem i sosem sojowym, dodać szczyptę majeranku, tymianku i pokrojone pomidory bez skórki. Gdyby potrawa była z gęsta , dodać nieco gorącej wody. Na koniec włożyć 1 łyżeczkę miodu i wymieszać.

Powidła śliwkowe

są jednym z nielicznych słodkich przetworów owocowych, do sporządzenia których nie potrzeba cukru. 2 kg śliwek węgierek, bardzo dojrzałych umyć i wydrylować oraz pokroić na kawałki. Włożyć do dużego rondla lub garnka, z grubym dnem    ( takim, w którym się nie przypala), dodać ½ szklanki wody i smażyć na słabym ogniu            ( w niskiej temperaturze piekarnika) przez 30 minut, często mieszając drewnianą łyżką. Przez następne dwa dni czynności te powtórzyć. Trzeciego dnia przełożyć gorące powidła do wyparzonych słoików średniej wielkości, zakręcić i odwrócić do góry dnem, czekając aż wystygną. Dla dłuższego przechowywania można słoiki pasteryzować przez 15 minut.

Smakosze dodają do powideł śliwkowych niewielkie ilości cynamonu, goździki i kilka daktyli.

Chałwa domowa – Tradycyjna chałwa składa się z prażonych i rozgniecionych ziaren sezamowych i miodu. Wzbogacona jest pistacjami i suszonymi owocami. Ziarna niełuszczonego sezamu trzeba po uprażeniu częściowo utrzeć lub zmielić, miód można zastąpić syropem zbożowym lub klonowym. Następnie należy lekko podprażyć orzechy włoskie, laskowe, pestki dyni, migdały, drobno pokroić rodzynki i śliwki suszone. Wszystko razem utrzeć w makutrze, aż powstanie ciągliwa, gęsta masa. Przełożyć do salaterki i przetrzymywać w lodówce.


4 komentarze

  1. Cukru nie jada sie u mnie w domu od okolo roku. Poszukiwania zdrowych slodkosci wciaz trwaja. Mysle, ze powidla sliwkowe beda przebojem. Pozdrawiam goraco. Brygida

    • Polecam powidła śliwkowe bez cukru, ale dla mnie hitem kulinarnym są „bakaliowe kulki zdrowia”, wszyscy je lubią, przede wszystkim dzieci.

  2. Świetne przepisy na zdrowe słodkości 🙂 Wypróbuję 🙂
    Pozdrawiam,
    http://przepisnamlodosc.pl/

  3. Na pewno warto poszerzać kulinarne horyzonty i szukać nowych pomysłów na menu. z drugiej strony należy pamiętać o odpowiednim zróżnicowaniu i dostarczaniu do organizmu szerokiego spektrum wartościowych składników.

Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*