Pikle wielowarzywne

» Opublikowano przez dnia 11.09.2014 w Zdrowe Przepisy | 0 opinii

Pikle wielowarzywne

Pikle wielowarzywne – marynowane słodko-kwaśne
Składniki na 3 duże słoiki: Przygotować 6-8 ogórków gruntowych; 2 papryki, ¼ kalafiora, garść fasolki szparagowej, 1 marchewka, 10 małych pieczarek, 10 małych cebulek szalotek, po 2 ząbki czosnku, 2 liście laurowe, 1 łyżeczka gorczycy, 4 ziarna ziela angielskiego na słoik. Zalewa: zagotować 1 szklankę octu jabłkowego lub winnego z 5 szklankami wody, dodać ½ szklanki miodu lub cukru i 2 łyżki soli.
Wykonanie: Kalafiora sparzyć wrzątkiem, fasolkę szparagowa zagotować ok. 5 minut. Ogórki i paprykę pokroić wzdłuż i włożyć do słoików, dodać fasolkę, pieczarki, połówki cebulek, plasterki marchewki i różyczki kalafiora. Dosypać 1 łyżkę nasion gorczycy. Do każdego słoika dodać odpowiednie ilości przypraw. Gorąca zalewę wlać do słoików, pasteryzować ok. 5 minut od zagotowania się wody w garnku. Słoiki postawić do góry dnem, odwrócić kiedy pikle wystygną.

Pikle lekkie (3-5 dniowe) makrobiotyczne robimy z młodych  i miękkich warzyw sezonowych, poddanych krótkiej fermentacji mlekowej, np.:  cukinia, ogórki,  kapusta, natka pietruszki ale także  liście selera, kalarepki, cebuli, szczypiorku, rzodkiewki lub jadalnych roślin dziko rosnących. Warzywa trzeba drobno pokroić lub zetrzeć na tarce, posolić, wymieszać i odstawić na ok. 1 godzinę. Następnie należy warzywa odcisnąć z nadmiaru soku, przełożyć do kamiennego garnka, lekko docisnąć i przykryć talerzykiem i małym kamieniem- otoczakiem ( to jest ważne!). Pikle lekkie fermentują od kilkunastu godzin do kilku dni. Spożywamy je w niewielkich ilościach, ale codziennie; dokładnie żując. Przykładem słynnych pikli warzywnych jest zdrowotna kim-chi, czyli koreańska kiszona kapusta pekińska ( Napa) z pikantnymi przyprawami.

 


Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*