Nordic walking – chodzę z kijami przez cały rok…

» Opublikowano przez dnia 14.01.2016 w Ekologiczny Styl Życia | 0 opinii

Nordic walking – chodzę z kijami przez cały rok…

Nordic walking – forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami.

Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły ciała z obu stron, dlatego osoby uprawiające nordic walking w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała. Mięśnie są inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym marszu czy joggingu. Ważnym czynnikiem jest możliwość uprawiania w zasadzie przez każdego – bez względu na wiek, kondycje czy tuszę. Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach – przez cały rok. Dobrze jest rozpocząć uprawianie nordic walking pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Praca mięśni w Nordic Walking

Dla mnie istotne są zalety zdrowotne i towarzyskie;

  1. usprawniamy nasz układ oddechowy i sercowo-naczyniowy;

  2. spalamy około 400 kal./godz., tzn. o 20% kalorii więcej niż przy tradycyjnym marszu ;

  3. podczas treningu nasze tętno wzrasta o ok. 5 – 17 uderzeń na minutę, tzn.jest wyższe o ok. 13%niż przy tradycyjnym chodzie;

  4. rozluźnienie napięcia w okolicach karku i ramion – trening oszczędza zarówno kolana, jak i stawy;

  5. marsz z kijami angażuje aż 90% mięśni całego ciała, najbardziej mięśni górnych, klatki piersiowej, brzucha, pośladków i kończyn dolnych;

  6. nie obciąża stawów i kolan, redukując to obciążenie znacząco (około 5 kg odciążenia z każdym wbiciem kijka w podłoże);

  7. kijki dają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają na efektywny, dynamiczny trening w górach, na śniegu, na plaży, w lesie, parku oraz na oblodzonych nawierzchniach;

  8. podnosi kreatywność i sprawność działania mózgu, obniża hormony stresu, obniża wartości tłuszczowe krwi i LDL, zapobiega cukrzycy;

  9. wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy;

  10. zawsze można zaprosić kogoś do wspólnego spacerowania lub marszu w najbliższym lub nieznanym terenie.

 

 



Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*