Jesienna dieta makrobiotyczna

» Opublikowano przez dnia 14.11.2015 w Dieta | 0 opinii

Jesienna dieta makrobiotyczna

Jesienna dieta makrobiotyczna
Jak pisze Bożena Cyran w książce pt. „Jedz i żyj zgodnie z porami roku”, konsumowanie artykułów spożywczych poza sezonem ich wzrostu,, przekształconych chemicznie i pochodzących z innych stref klimatycznych to jedna z głównych przyczyn chorób we współczesnym społeczeństwie dobrobytu. W makrobiotyce dobór produktów spożywczych oraz sposoby gotowania uzależnione jest od pór roku. Jesień to czas robienia porządku, zbierania darów przyrody. Soki roślin spływają do korzeni, zwierzęta robią zapasy na zimę. Jest to czas sprzątania na wielu poziomach: fizycznym, emocjonalnym, mentalnym i duchowym. Zwiększa się zapotrzebowanie na sen i odpoczynek.
W Tradycyjnej Medycynie Chińskiej (TMC) jesień to pora rozstania z tym co zbędne, niepotrzebne w Przyrodzie. Energia stopniowo spływa do dołu, powraca do ziemi; ciało człowieka kurczy się. Jesień to przemiana „metalu”, który związany jest z prawością i sprawiedliwością oraz z umiejętnością podejmowania nowych inicjatyw i budowania właściwych stosunków partnerskich. Niedostatek tego elementu prowadzi do smutku, chaosu, depresji i braku nadziei na przyszłość. Nadmiar „metalu” powoduje, że człowiek staje się zimny, nieczuły, ulega własnym żądzom. Charakterystyczny kolor energetyczny to biały i szary; smak – ostry; zmysł – węch; emocje – troska, zmartwienie i smutek. W maksimum energii znajdują się: płuca ( organ jin) oraz jelito grube ( organ Jang). Odpoczynek i sen oraz techniki prawidłowego oddychania wzmacniają płuca.

Jesienią zmieniają się techniki przygotowywania posiłków. Spożywamy mniej warzyw na surowo ( ok. 1/3 objętości) na korzyść gotowanych ( ok. 2/3 objętości) oraz wydłużamy czas ich gotowania, zmniejszając ilość wody. Ograniczamy jedzenie surowych owoców – są wychładzające. Jesienią preferujemy zboża: jęczmień o właściwościach nawilżających ( pęczak, kasza, płatki) oraz kasza jaglana, która jest rozgrzewająca i osuszająca. Do zbóż dodajemy nasiona roślin strączkowych i cebuli oraz niewielkie ilości ostrych przypraw: imbir, curry, pieprz, chili, goździki, czosnek i inne. Preferowane są gęste zupy, pieczenie w piekarniku i gotowanie pod ciśnieniem, w szybkowarze z dodatkiem tłuszczów tłoczonych na zimno. Pożywienie dostosowujemy do obfitości sezonowych artykułów: kapusty, jesienne odmiany dyni, warzywa korzeniowe, kiszonki i suszone części roślin. Jesienią wprowadzamy do jadłospisu pokarmy bardzie treściwe, smażone na patelni, w głębokim tłuszczu, jednogarnkowe dania zbożowe i fasolowe ( np. zupa dahl z soczewicy). Warzywa tniemy na większe kawałki niż latem, zawiesiste zupy gotujemy z większą ilością warzyw korzeniowych.
Przykładowy mój jadłospis na jesień:
1. Śniadanie: owsianka na wodzie z orzechami i bakaliami.
2. Obiad: krem z dyni z mlekiem kokosowym, przyprawami i pestkami dyni, kotlety z soczewicy i kaszy jaglanej z sosem grzybowym; warzywa korzeniowe (z mojego ogródka brukiew i topinambur) i liściaste ( jarmuż) na parze polane olejem lnianym oraz niewielka ilość surówki z domowej kiszonej kapusty.
3. Kolacja: naleśniki z mąki gryczanej i smażonych warzyw.

Jesienne przeziębienie ( kaszel, katar) najczęściej występuje u ludzi, którzy w okresie letnim konsumowali w nadmiarze owoce, surówki, płyny i słodkie przekąski.

Zobacz:  książka Kazimierza Kłodawskiego – ” Rok z makrobiotyką, czyli opowieść w trzynastu odsłonach o uniwersalnej drodze do zdrowia poprzez proste oraz naturalne odżywianie i życie„.  Dla mnie najciekawszy jest  Rozdział XIII, o zmienności, równowadze i harmonii w życiu i odżywianiu!


Jaka jest Twoja opinia?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*